Topographie des Terrors jeb nacistu noziegumi

Izejot no topogrāfijas muzeju atcerējos ainu no Annie Hall, kur Daienas Kītones personāžs saka Alena atveidotajam Alvijam, ka viņa vienkārši nav spējīga vēlreiz nokatīties četru stundu garu dokumentālo filmu par franču resistance. Vispār bija izdevies atrast minēto The Sorrow and The Pity, nopietni apsverot noskatīties gan šo, gan deviņstundīgo Shoah. But no. Ne šogad, enough is enough. Varbūt nākamgad, varbūt pēc mēneša, bet vispirms kaut ko priecīgāku. Piemēram, drīzumā iznākušo Doctor Strange vai Fantastic Beasts, Pagaidām jūtos sasniegusi šī gada vēstures kvotu, sevišķi sadaļā, kas veltīta noziegumiem pret cilvēci.  Iespējams nepalīdzēja arī iepriekšējā vakarā noskatītā Ava DuVernay filma  “13th”, kur centrā Amerikas kriminālnoziegumu tiesiskā sistēma un tās rasistiskie vērieni. Ar katru šādu muzeju vai filmu, cilvēka mērglības variācijas un kosmiskie izmēri turpina mani pārsteigt.

Topographie des Terrors muzejs.

Topographie des Terrors muzejs, 11.10.2016. Source: ReadNoto.

img_20161012_184930

Topographie des Terrors. Režīma nopratināto un apsūdzēto cilvēku fotogrāfijas. 11.10.2016. Source: ReadNoto

Topograpy of Terrors jeb vardarbības/terora topogrāfija. Muzejs atrodas kādreizēja Gestapo, SD, SS un RHSA kantoru vietā. Kādreizējos spīdzināšanas kambarus, policejisku aparātu un Himlera rakstāmgaldu nomainījis nacistu noziegumiem veltīts muzejs. Faktiski ne tikai noziegumiem, bet nacistu nākšanas pie varas skaidrojums, SS, SD un RHSA aparāta izveidošanās, struktūras, likumi, subordinācijas pakāpes utt. Viens no retajiem Berlīnes muzejiem, kurā ir bezmaksas ieeja, to veido ārtelpas un iekštelpas izstāde. Iekštelpas izstāde sākas 1933. gadā, vēlēšanām, politisko pretinieku arestiem, nevēlamo nosūtīšanu uz nometnēm un pirmajiem rasu likumiem. Ļoti daudz fotomateriāls par t.s. kauna gājieniem, kur cilvēki ar šiltēm SS pavadībā gāja cauri pilsētai, apsūdzēti dažnedažādos noziegumos. Pazemošanas, notiesāšānas un iznīcināšanas jautājumos attiecīgie dienesti bija sevišķi radoši. To var labi redzēt apsūdzības protokolos, kur ļoti detalizēti sastādītas apsūdzības noziegumos pret valsti un tautu. Varēja ātri nokļūt cietumā par nepietiekamu sajūsmas izrādīšanu kongresos un gājienos. Kafkas “Process” trīsdesmito gadu izpildījumā, pilnīgs absurds, neiespējami izbēgt, indivīdi pazūd perfekti birokrātiskā slepenpolicijas aparātā. Var redzēt apcietināto fotogrāfijas, tās noklāj vienu informātīvu plāksni pēc otras. Ekspozīciju neveido tikai upuru fotogrāfijas, bet arī  drošības dienesta darbinieku portreti un īsas biogrāfiskās ziņas. Paralēli upuriem iet līnija ar SS/SD/RHSA struktūrām un darbiniekiem, to atpūtas izbraucieniem un brālīgiem kopbrīžiem.

Vēsturiski lineārā ekspozīcija, protams, nonāk pie kara, pie Wannsee konferences un attiecīgi the Final Solution, un šausmu spektru ikvienā iekarotajā teritorijā. Protams, attiecīgi norādot vietējos kolaboracionistus. Yep, starp šāvējiem nonākuši arī latvieši, kuri paveica esesiešu netīro darbu. Turpat tālāk arī video, kurā runāja Max Soloway, ASV dzīvojošs ebrejs, kurš brīnumainā kārtā izdzīvoja Šķēdes slaktiņu. “SS men were standing idly by, but the shooters were four Latvians.” Neērtums bija viena no sajūtām, kura nemazinās, mēģinot pretargumentēt, ka katrā nācijā ir mērgļi un vienkārši nepatīkami cilvēki.

RHSA/gestapo pagrabi un Berlīnes siena. Source: ReadNoto

RHSA/gestapo pagrabi un Berlīnes siena. Source: ReadNoto

Izstādes labirinti noslēdzās kara beigās un tribunālos, piešķirtie sodi, norītās cianīda kapsulas un mēģinājumi aizmirst notikušo. Protams, varēja paskatīties uz pašnāvību izdarījušo Himleru, paklausīties Eihmana balss ierakstu un redzēt Glebkes tuvplānu, vēlāko Adenaura padomnieku. Pēc trīs stundām šajā muzejā, nebija ne mazākā vēlēšanās doties uz blakus telpās esošo izstādi par masu šaušanām. Informācijas pārplūde radīja sastingumu sajūta galvā, kura nemazinājas izejot ārā atsvaidzinoši dzestrajā gaisā. Pretī pavērās divi baisi divdesmitā gadsimta vēstures slāņi: kādreizējo gestapo pagrabu drupas un Berlīnes

Berlīnes siena, rietumu puse. Source: ReadNoto

Berlīnes siena, rietumu puse. Source: ReadNoto

siena. Pastaigas nolūkos nogāju garām, uzņēmu pāris fotogrāfijas ar telefonu un turpināju ceļu atpakaļ uz Potsdamas laukumu. Iebāzusi rokas kabatās, steidzos uz metro, domājot jau par kafiju, ko paņemšu Zoo stacijas kafūzī, drebēju un sūkstījos par savu vienpogas mētelī, kurš ir nejēdzīgi neprakstisks.  Nejūtīgums īsti nepārgāja atlikušo dienu, noskaņojumu uzlaboja “Finding Dory” seanss un kino uzkodas. Braucot mājās ar vilcienu domāju par ultra piesātināto ekspozīciju, kuras uzdevums laikam tiešām ir informēt, liekot ļoti racionāli, bet vienlaikus humānistiski paraudzīties uz šo vēstures posmu. Emocionālāks pārdzīvojums tad bija Ebreju muzeja apmeklējums, vai “Saula dēla” noskatīšanās, vai vienkārši zelta kvadrātiņi ar vārdiem šīs pilsētas ietvēs. Muzejā apkopotā informācija mainīja percepciju par šo vēsturisko posmu. Teorētiski vienmēr bijis skaidrs šausmu apmērs, ka totalitārisms un holokausts ir starp lielākajām cilvēces traģēdijām. Detalizētā informācija toties ļāva aptvert atstrādātu valsts aparātu, kurš ļoti prasmīgi spēja likvidēt cilvēkus. Tā novērošana un pašcenzūra ir ārprātīga. Šī muzeja apmeklējums radīja līdzīgas pārdomas un sajūtas, kā Orvela distopija 1984 vai Bredberija 451 Fahrenheit. Nākamajā rītā pabeidzu lasīt Beatty grāmatu, atrodot laiku uzēst konfektes un nosūtīt pāris vēstules. Yep, un noteikti par sliktu nenāca tās pāris glāzes sarkanvīna. Un tad atkal sajutos normālāk. I am done for a while with this terror/death/torture tourism.

 

Advertisements

2 thoughts on “Topographie des Terrors jeb nacistu noziegumi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s